.

דברי אדריכל מומחה: העומס על הקבורה בקומות גדול יותר מגשר בינעירוני!!!
תשובת האדריכל איתן רונאל, ממשרד האדריכלים הירושלמי רונאל-לוי, העוסק בתכנון מבני הקבורה
בקומות: העומס שמופעל על תקרה שמעליה ממוקמים קברים הוא גדול יותר מהעומס שמופעל על גשר
בינעירוני. (מתוך כתבה באתר ynet המצורפת בזה).


וסיבות הכובד העצום: [א] המצבות. כל מצבה שוקלת בין 700 ק"ג ל-1 טון, ויכולה להגיע גם ל- 2 טון,
וכשמדובר על קומה שלימה עם מאות מצבות, יש כאן משקל של מאות טונות. [ב] כמויות עצומות של
חול הספוג במים. כי מדובר על מבנים עם כמויות גדולות של חול, והיות שהמבנים פרוצים לכל הרוחות,
הגשמים חודרים שם, וכשגשם יורד על ובתוך חול, הכובד הוא עצום. ויש מבנים שאין ניקוז כלל, וגם
במבנים שיש ניקוז, הניקוז לא יכול לנקז את הכל כי הרבה נספג בחול.


וזה כלפי העומס, וכלפי התחזוקה האדריכל הנ"ל אומר: התקרה עבה ומלאה באדמה ובטון, וכך כל סדק
או נזילת מים יכולים לגרום לקריסה שלה בטווח הארוך. בנוסף, קשה לתחזק אותה כי הכל מלא
בנפטרים.
ואנו נוסיף שאם קשה לתחזקו, לאור האמור, ברור שהמבנה לא ישרוד הרבה יותר ממה שתיכננו אותו, או
מה שהממשלה דרשה לתכננו (100 שנה).


ואחרי 100 שנה כשיצטרכו תחזוקה רצינית, גם אם יהיה אפשר עקרונית לבצע זאת, הבעיה היא שאחרי
100 שנה יהיו בבית קברות זה לפחות 200 בנינים, כי נבנים לפחות כשני בנינים בשנה בכל בית קברות,
אם לא יותר, ומי יכנס בכלל לבנינים אלו כדי לראות ולבדוק מה צריך תחזוקה? הרי אפילו נכדי המתים
ימותו עד אז ולא יפקדו כלל את הבנין, כך שודאי שמנהלי בתי הקברות לא יבקרו שם!

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.